Panel logowania
Panel logowania
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu zaloguj się. Jeśli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

Zaloguj się

Nie pamiętam hasła


GOG FCK DRM – o sensie stosowania DRM

GOG uruchomił dość projekt FCK DRM. W jego ramach firma oraz partnerzy wyjaśniają czym naprawdę są zabezpieczenia DRM oraz namawiają do dyskusji o sensowności stosowania tego typu systemów, ich jakości oraz ograniczeniach. Wśród cytowanych znalazł się m. in. Marcin Iwiński z CD Projekt Red, ale także… Gabe Newell, twórca Steama, który swój system DRM posiada.

 

Co tak naprawdę wkurza GOG-a w systemach DRM? Nazwany został „przełącznikiem śmierci”, który potrafi skutecznie uniemożliwiać swobodne zarządzanie zakupionym przez siebie produktem, ograniczając jego funkcjonalność do takiej formy, która uniemożliwia jego wykorzystanie w sposób, w który producent mógłby ponieść jakieś straty. GOG zwraca także uwagę na monitorowanie użytkowników, którzy próbują dokonać nadużyć. Firma jednocześnie promuje swoje rozwiązanie pozbawione systemu DRM.

 

Na jakie różnice wskazuje GOG? Przede wszystkim wskazuje na problemy związane z działaniem serwerów oraz ogólnie istnieniem firmy, w której wykupiliśmy dany produkt. W przypadku braku dostępu do serwerów DRM praktycznie uniemożliwiana jest np. rozgrywka w danej grze. DRM-Free takiego problemu nie ma. W dodatku oferuje on możliwość kopiowania, używania na wielu urządzeniach, dostępu offline i wielu więcej.

  drm-free  

Ciekawą tezę stawia jednak Gabe Newell, twórca Steama. Twierdzi on, że wina leży w obecnych systemach DRM, a nie w samej idei ich zastosowania. Według niego „Strategie DRM w większości są po prostu głupie”. Według niego klucz do sukcesu to zapewnienie klientom lepszej jakości usług, a nie obniżanie wartości samego produktu. Ciężko dokładnie zinterpretować jego słowa, ale być może chodziło tutaj o dodatkowe „oblepianie” gier z każdej strony kodem wymaganym do prawidłowego działania DRM. O stracie wydajności przez chociażby Denuvo już pisaliśmy.

  drm-free  

Miejmy nadzieję, że cała inicjatywa oraz zaangażowanie społeczności zachęci producentów gier do rozważenia swojego podejścia do tematu piractwa. Obecnie Denuvo łamane jest w kilka-kilkanaście dni, zaś taki Wiedźmin bez DRM jeszcze się sprzedaje, mimo kilku lat na karku oraz dostępności pirackich wersji. Kluczową dla przyszłości produktów cyfrowych będzie zatem sama decyzja wydawców.

 
 

Źródło: FCK DRM

Najnowsze Komentarze:
Najnowsze Aktualności
Newsletter

Chcesz być na bieżąco z nowościami ze świata technologii. Zapisz się do bezpłatnego newslettera

Polecane Recenzje
TEST Cougar Minos X5
Data publikacji:
17.10.2018
TEST Optoma UHD65
Data publikacji:
31.10.2018
TEST Cougar Revenger S
Data publikacji:
31.10.2018

Nasi Partnerzy

Zostań Naszym

Partnerem

Witaj w portalu nowych technologi

Na portalu ITPC znajdziecie Państwo najnowsze informacje ze świata IT, wyczerpujące recenzje najnowszego sprzętu oraz forum dyskusyjne, gdzie można rozwiązać problemy techniczne.Historia ITPC sięga 2009 roku…

Czytaj więcej

Go to top
Nasz profil na facebooku