Panel logowania
Panel logowania
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu zaloguj się. Jeśli nie masz jeszcze konta Rejestracja

Zaloguj się

Nie pamiętam hasła


[Informacja Prasowa] Kiedy naprawić płytę główną w laptopie

Data Publikacji: 07 grudnia, 2016

komentarzy:

Płyta główna w laptopie – kiedy ją naprawić, a kiedy wymienić? Choć jest to kluczowe pytanie każdego użytkownika laptopa z uszkodzoną płytą główną, to nie ma na nie jednoznacznej odpowiedzi. W grę wchodzi wiele czynników, z technicznymi i ekonomicznymi na czele.


001-2

Mimo, że zasada działania laptopa i komputera stacjonarnego jest taka sama, to te dwa rodzaje urządzeń różnią się między sobą głównymi założeniami konstrukcyjnymi. Z tego względu błaha dla użytkownika peceta usterka płyty głównej, w przypadku laptopa może stać się poważnym problemem. Sprawę komplikuje fakt, że użytkownik zepsutego notebooka ma do wyboru naprawę starej płyty głównej, zakup nowej lub montaż używanej.


Pierwszym i najważniejszym czynnikiem, który decyduje o wysłaniu laptopa do naprawy, jest cena wykonania takiej usługi. Panuje mylne przekonanie, że jeśli uszkodzeniu ulegnie płyta główna, to laptop nadaje się jedynie do wyrzucenia. Jak pokazuje praktyka, cena naprawy pojedynczej usterki płyty głównej zawiera się w przedziale od 80 do 600 zł – czyli maksymalnie około 1/3 ceny nowego, podstawowego laptopa.


Naprawa zepsutej płyty głównej
Wśród usterek, które najczęściej dotykają płyty główne w laptopach, trzeba wymienić awarie układów BGA, czyli procesorów, kart graficznych oraz mostków północnych i południowych. Jest to związane z faktem, że producenci rezygnują ze stosowania dedykowanych gniazd lub slotów na podzespoły. Coraz częściej stosują montaż za pomocą technologii BGA, który w przypadku wystąpienia usterki, wymaga zgłoszenia się do serwisu. Równie często zdarzają się także problemy z układem zasilania płyty głównej, przetwornicami oraz modułami ładowania baterii. Samodzielna naprawa nie jest możliwa, ponieważ wymagane są specjalistyczne narzędzia oraz odpowiednie doświadczenie i wiedza.


Zanim zdecydujemy się na ten krok, trzeba zweryfikować historię uszkodzonej płyty – a szczególnie sprawdzić, czy była wcześniej w serwisie i czy została fachowo naprawiona. Domorośli serwisanci potrafią jeszcze bardziej uszkodzić płytę z drobną usterką, uniemożliwiając serwisowi późniejszą pracę. Firma, która podejmie się naprawy, powinna wykorzystywać wyłącznie nowe podzespoły i oferować minimum 12 miesięcy gwarancji na wykonaną usługę.


Z naprawy należy zrezygnować, jeśli koszty naprawy są wyższe, niż cena nowej, bądź używanej, ale sprawnej płyty głównej. Ostrzegawcza lampka powinna zapalić się w sytuacji, gdy serwis oferuje tylko 3-6 miesięcy gwarancji w przypadku poważnej naprawy, obejmującej np. wymianę mostka północnego. Ostatnią przeszkodą jest posiadanie modelu laptopa, o którym wiadomo, że posiada wiele wad fabrycznych. Wtedy naprawa jednej usterki może spowodować lawinę innych problemów. Serwis mówi – płyta do wymiany!


Płytę główną wymieniamy zazwyczaj w sytuacji, gdy nasz serwis nie poradzi sobie z naprawą, lub będzie ona bardzo droga. O ile w pierwszym przypadku możemy próbować naprawy w innym serwisie, to już w drugiej sytuacji nie ma innego wyjścia. Przy poważnych uszkodzeniach cena naprawy może przekroczyć nawet wartość nowej płyty głównej. Wymiana to też jedyne rozwiązanie w sytuacji, gdy na rynku brakuje potrzebnych części zamiennych.


Kiedy już zdecydujemy się na wymianę, stajemy przed wyborem – płyta nowa czy używana? Fabrycznie nowy element to przeważnie 12-miesięczna gwarancja, ale i wysoka cena. Z drugiej strony używana płyta główna nie zawsze będzie gorszym wyborem. Przede wszystkim jest tańsza od fabrycznie nowej. Jeśli była wymontowana z laptopa, w którym uszkodził się np. ekran, albo miała ona naprawiany nieistotny element – przykładowo gniazdo zasilania, to nie ma czego się obawiać. Ważne, aby historia płyty była szczegółowo udokumentowana. Warto też zwrócić uwagę, czy sprzedawca oferuje na nią minimum 3 miesiące gwarancji.


Wymiana płyty głównej jest odradzana w przypadkach, gdy w danym modelu występują poważne wady fabryczne – najczęściej związane z problematycznymi układami mostków północnych i dedykowanych kart graficznych. Dotyczy to niektórych modeli płyt na platformach Intel i AMD z zewnętrznymi układami grafiki. Zakup nawet fabrycznie nowej płyty będzie nieopłacalny, ponieważ istnieje ryzyko ponownego wystąpienia tej samej usterki. Naprawa będzie droga, ale jeśli zostanie przeprowadzona rzetelnie i z wykorzystaniem oryginalnych podzespołów – będzie najlepszym rozwiązaniem.


Wnioski
Co wybrać – naprawę, czy wymianę płyty głównej? Odpowiedź nie jest prosta i zależy od wielu czynników. Dla serwisanta ograniczeniami będą głównie możliwości techniczne, a dla klienta przede wszystkim względy ekonomiczne. Warto zapamiętać, że nawet pozornie droga naprawa płyty głównej może okazać się w rzeczywistości mniej kosztowna, niż jej wymiana. Ważne jest znalezienie serwisu o odpowiednich kompetencjach i zapleczu technicznym.


O firmie GoRepair
GoRepair to pogwarancyjny serwis, naprawiający smartfony, tablety i laptopy najpopularniejszych marek. Wygodne narzędzie, dostępne na stronie internetowej, umożliwia łatwe i szybkie zgłoszenie usterki oraz wybór terminu, w którym kurier odbierze urządzenie od klienta. Dla większości napraw dostępna jest natychmiastowa wycena kosztów. Typowe uszkodzenia są naprawiane od ręki, a w bardziej skomplikowanych przypadkach, czas naprawy jest ustalany indywidualnie. Gwarancja udzielana na usługi wykonane przez GoRepair to 12 miesięcy. Więcej informacji: www.gorepair.pl


Źródło: Informacje Prasowe

Najnowsze Komentarze:
Najnowsze Aktualności
Newsletter

Chcesz być na bieżąco z nowościami ze świata technologii. Zapisz się do bezpłatnego newslettera

Polecane Recenzje
Test MSI B350M Mortar
Data publikacji:
25.08.2017
TEST MSI X299 SLI PLUS
Data publikacji:
04.09.2017
TEST Ozone Battle Strike Spectra RGB
Data publikacji:
08.09.2017

Nasi Partnerzy

Zostań Naszym

Partnerem

Witaj w portalu nowych technologi

Na portalu ITPC znajdziecie Państwo najnowsze informacje ze świata IT, wyczerpujące recenzje najnowszego sprzętu oraz forum dyskusyjne, gdzie można rozwiązać problemy techniczne.Historia ITPC sięga 2009 roku…

Czytaj więcej

Go to top
Nasz profil na facebooku